Mengikut
Kamus Dewan, perkataan ritual bermaksud tatacara dalam upacara keagamaan, adat
dan sebagainya. Amalan ritual lahir dari satu kebiasaan yang diterima dan
dilakukan dalam masyarakat. Walaupun berkaitan dengan ibadat, sedangkan niat
sebenarnya dilakukan kerana satu kebiasan. Maka, ibadat itu tidak diterima oleh
Allah sebagai satu ibadat.
Setiap
amalan bergantung kepada niatnya. Sekiranya seseorang melakukan sesuatu atas
dasar ia satu kebiasaan dalam masyarakatnya, maka dia telah memberi sumbangan
kepada masyarakatnya. Sedangkan, amalan itu tidak pula dinilai oleh Allah SWT
sebagai ibadat, biarpun ia berbentuk ibadat.
Secara
konsepnya, seseorang terdorong melakukan amalan ritual disebabkan ia sudah
diterima sebagai sebahagian daripada kehidupan. Setiap tahun kita menyambut
Ramadan. Semua orang Islam tidak terkecuali melakukan amalan-amalan berkaitan
Ramadan, selain berpuasa.
Malah,
amalan ritual disambut dengan perasaan gembira dan semangat yang berkobar-kobar
untuk mengisinya dengan amalan yang biasa dilakukan. Ramadan dijadikan bulan pesta dan meriah
dengan aktiviti ritual.
Disebabkan
ramai berpuasa atas konsep ritual, maka kita dapat melihat berbagai-bagai ragam
orang berpuasa. Pada bulan Ramadan nampak ketara perubahan cara hidup dari segi
cara pakaian, aktiviti harian, penyediaan makanan dan aktiviti sampingan
lain.
Amalan
diasaskan kepada ritual biasanya kelihatan hebat secara luaran. Semua orang
menjadikan puasa sebagai alasan untuk melakukan sesuatu. Dalam keghairahan itu,
terdapat amalan bertentangan dengan ajaran Islam yang diselitkan sama untuk
kelihatan lebih meriah.
Contohnya
bermain mercun dan meriam buluh dijadikan amalan sepanjang bulan Ramadan dan
lebih-lebih lagi apabila semakin hampir dengan Aidilfitri. Golongan yang
berpegang kepada konsep berpuasa ritual beranggapan tanpa mercun dan meriam
buluh tidak akan meriah sambutan Ramadan.
Sesuatu
berkaitan ritual biasanya dilakukan secara bersungguh-sungguh. Setiap perbuatan
ritual dilakukan untuk kepuasan diri dan memenuhi kehendak orang berada di
sekeliling. Soal keimanan dan ketakwaan tidak wujud dalam amalan ritual,
walaupun disebut itulah tanda keimanan. Orang jahil menyambut Ramadan nampak
lebih hebat. Mereka lebih ke hadapan merancang itu dan ini sempena bulan
Ramadan.
Sebab
itu, kita melihat orang menyambut kedatangan Ramadan dengan meriah. Pada bulan
Ramadan menjadi pesta makanan. Bulan yang sepatutnya orang mengurangkan nafsu
makan, bertukar kepada nafsu gelojoh inginkan kepada pelbagai jenis makanan. Bazar Ramadan diadakan di serata tempat bagi
memenuhi permintaan ramai.
Banyak
jenis makanan yang tidak diperoleh pada masa biasa, menjadi kegilaan pada bulan
Ramadan. Ada yang sanggup memandu jauh semata-mata untuk mendapat makanan
tertentu pada sebagai hidangan berbuka. Semuanya atas sebab ritual setiap
menyambut Ramadan.
Akibat
terlalu ritual, sikap membazir menyediakan makanan begitu ketara dan timbul
pula sikap angkuh. Apa sahaja yang terasa ingin dimakan, disediakan biarpun
telah banyak jenis. Akhirnya makanan dan minuman yang disediakan tidak habis
dimakan, terpaksa dibuang begitu sahaja. Nafsu makan tidak dapat diteruskan
apabila perut sudah terlalu kenyang.
Sikap
membazir bertentangan dengan konsep mendidik individu agar menjauhi pembaziran
dan insaf nasib yang menimpa orang fakir dan miskin. Nafsu dikelirukan oleh
syaitan yang memperlihatkan kebaikan di sebalik perbuatan yang buruk.
Jelaslah,
amalan puasa yang dilakukan berkonsepkan ritual tidak menjadi sebahagian
tarbiah rohiyyah. Sebaliknya, tanpa disedari banyak perbuatan ditegah dilakukan
atas alasan berpuasa. Kita merasakan betapa banyak telah melakukan kebajikan,
sedangkan hakikatnya adalah kosong belaka.
No comments:
Post a Comment