Motivasi pekerja atau ahli merupakan satu
aset penting kepada organisasi. Sebab itu, usaha meningkatkan motivasi
pekerja tidak boleh dipandang ringan. Organisasi perlu mewujudkan situasi
atau rangsangan yang boleh menaikkan dan mengekalkan motivasi pekerja pada
tahap tertinggi.
Organisasi yang gagal mengekalkan motivasi
pekerja akan berdepan dengan masalah besar. Bahkan ada kemungkinan
organisasi tidak mampu bersaing dengan organisasi lain sehingga terpaksa
menghentikan operasi.
Sebab itu terdapat organisasi besar sanggup
menyediakan peruntukan untuk menggaji pakar motivasi yang bertanggungjawab
memantau dan mengadakan program khusus berkaitan membina motivasi
pekerja.
Pekerja yang bermotivasi adalah aset kepada
organisasi. Sebaliknya, pekerja yang tidak bermotivasi adalah bebenan kepada
organisasi. Mereka menjadi virus yang akan turut mempengaruhi pekerja lain
mengikut perangai buruk itu.
Motivasi adalah pencetus atau pemangkin
kepada kecemerlangan pekerja dan seterusnya memberi kesan baik kepada seluruh
organisasi.
Banyak cara boleh dijadikan cara untuk
menaikkan motivasi pekerja. Antaranya ialah:
- Seminar dan kursus. Cara ini dapat
memberi pengetahuan baru tentang tugas dan kemahiran yang perlu pekerja miliki.
- Anugerah. Satu pendekatan menggalakan
pekerja melakukan yang terbaik di kalangan mereka.
- Peluang kenaikan pangkat. Kenaikan
pangkat menjadi motivasi yang paling diharapkan di kalangan pekerja kerana
mengangkat kedudukan, gaji dan penghormatan.
- Jaminan kerja. Pekerja sememangnya
berharap mereka akan terus dapat bekerja. Jadi berikan mereka sesuatu maklumat
atau rangsangan bahawa mereka akan terus dapat bekerja di situ.
- Hari keluarga. Memberi peluang untuk
mereka berasa berada dalam satu kelompok yang masing-masing mempunyai peranan
untuk syarikat terus berkembang.
- Perkongsian untung. Pekerja akan
bersemangat bekerja jika mereka berpeluang untuk mendapat pulangan yang lebih
besar jika syarikat mendapat keuntungan yang lebih besar.
No comments:
Post a Comment