Monday 9 October 2023

KEISTIMEWAAN STESEN KERETA API GUA MUSANG

 
Stesen kereta api Gua Musang menjadi stesen utama di Kelantan Selatan. Ia menjadi nadi utama untuk pengunjung ke Gua Musang. Sebelum tahun 1983, satu-satunya cara penduduk di Kelantan Utara untuk ke Gua Musang adalah menggunakan kereta api.

Stesen kereta api Gua Musang asalnya terletak di bandar lama Gua Musang, sebelum dipindahkan di lokasi sekarang. Jarak antara stesen lama dengan stesan sekarang hanya kira-kira satu kilometer.

Pemindahan stesen itu antara lain untuk mendapatkan kawasan lebih luas dan selesa kepada pengguna. Kedudukannya juga di berhampiran laluan utama Gua Musang - Kuala Krai. Jadi ia mudah untuk dikunjungi. 

Stesen Kereta Api Gua Musang menjadi mercu tanda bandar Gua Musang.

Stesen kereta api Gua Musang menyediakan perkhidmatan persinggahan antara bandar yang melibatkan tren dari Johor Baharu dan Kuala Lumpur. Ia juga menjadi stesen terakhir bagi tren tempatan dari Tumpat, sebelum berpatah balik.

Stesen kereta api Gua Musang ini terletak di sebelah bukit batu kapur yang lokasi tersebut kini dikenali Muse Ecopark. Muse Ecopark kini menjadi lokasi pendakian tebing yang semakin popular, selain menjadi pusat sehenti pelbagai aktiviti lain seperti taman tema mini, restoran, Masjid Buluh dan grai makan. 

Jadi, sesiapa yang ingin berkunjung ke Muse Ekopark dengan menaiki kereta api boleh berjalan kaki setelah sampai di stesen. 

Kredit pemilik asal gambar

No comments:

Post a Comment