Kebanyakan lampu isyarat di simpang empat
mahupun simpang tiga, kini berfungsi secara automatik untuk menentukan masa
pertukaran warna lampu.
Selain giliran yang telah ditetapkan, ada
satu lagi kaedah giliran ialah apabila ada kenderaan di arah tersebut. Keberadaan
kenderaan pada satu-satu arah dikesan apabila kenderaan melalui “pengesan” yang
berada di atas jalan.
Pengesan itu dipasang berhampiran dengan
garis putih di hadapan. Jadi, untuk memastikan kehadiran kenderaan dikesan,
kereta pertama selepas lampu merah dari arah tersebut perlu berhenti berhampiran
dengan garis putih atau tayar melepasi pengesan tersebut.
Jika kenderaan berhenti jauh dari garisan
putih dan tayar tidak pijak pengesan atau suis itu, maka arah tersebut dianggap
tidak ada kenderaan. Akibatnya, lampu dari arah tersebut tidak akan bertukar
menjadi hijau.
Kredit pemilik asal gambar
No comments:
Post a Comment