Friday 20 July 2018

PUCUK PAKU MERAH DIJADIKAN SAYUR

Dinamakan pucuk paku merah kerana warna pucuk muda berwarna merah. Pokok pucuk paku merah juga dikenali pucuk niding dan di tempat lain pula ada menyebutnya midin. Pucuk paku merah tumbuh liar di tanah dataran rendah dalam hutan sekunder dan tempat terbuka seperti tepi jalan.

Pokok niding juga antara tanaman semusim rizomatous dan epiphytic dengan akarnya mencengkam di tanah yang biasa didapati di kawasan paya gambut dan air tawar serta hutan belukar.

Pucuk paku merah yang lembut, berdaun atau tanpa daun terbuka digunakan sebagai sayur atau ulam. Pastikan ambil yang muda dan berwarna merah. Kalau daun berwarna hijau sudah keras dan tidak boleh dimakan. Di bawah daun tua ada spora yang menjadi benih untuk pembiakan.

Macam-macam jenis sayur boleh menggunakan pucuk niding. Masak lemak cili padi paling popular. Kalau di Kelantan, masak lemak dicampur dengan ubi keledek paling banyak dijadikan menu pilihan. Ada juga orang gunakan pucuk niding untuk ulam bubur lambuk. .

Biarpun pucuk niding tumbuh liar, pengambilannya sebagai makanan dijamin selamat dan mengandungi pelbagai khasiat. Antara khasiat dalam pucuk niding ialah zat besi, selain mengandungi vitamin A (beta karotene) dan yang penting bagi menguatkan penglihatan dan mencegah rabun malam.

Selain itu, pucuk midin ini kaya dengan mineral terutama fosforus dan kalium. Perubatan secara tradisional percaya pucuk midin mampu mengubati masalah kesihatan seperti penyakit ciri birit.

Penduduk di kampung perlu ambil peluang sumber semula jadi yang percuma itu. Jangan biarkan pucuk niding muda yang masih berwarna merah bertukar menjadi hijau. Bagi yang tidak berkesempatan mencari yang percuma, pucuk niding boleh dibeli di pasar tani.

1 comment:

  1. Muhammad Iman Nashriq, berumur 2tahun mengidap penyakit lelah atau asma sejak berumur 5bulan. Adik ni berulang alik ke hospital sejak umur 5bulan sebanyak 3minggu sekali untuk buat rawatan sehinggalah dia berumur 2tahun. Tapi tetap tak nampak apa2 perubahan makin sembuh ke atau makin baik,tetap sama saja. Ibu cuba memberi rawatan tradisional lain tapi tak ada juga perubahan, keadaan anaknya masih sama. Beliau bersyukur sangat apabila bertemu jus ni daripada seorang kawan, Iman tak perlu lagi dah pergi hospital buat rawatan. Batuk2 biasa ada tapi yang ketaranya Iman dah tak ada semput-semput dan sesak nafas macam dulu lagi. Kalau dulu 3kali sebulan kena pergi sedut gas, sekarang tak perlu lagi. Alhamdulillah.
    ..........................................................................
    Dan ramai lg psakit2 yg gunakan produk ni sembuh dari masalah lutut kronik,kanser dan lain2 yg guna produk jutawan herbs ni. Ini kenyataan bkn rekaan untuk melariskan produk semata2. Benda elok harus dikongsi agar sama2 dapat manfaat,okay.

    Nanti boleh hubungi En. Mohd Zuhairi dn pm sendiri testimoni2 td tu yer..๐Ÿ˜‰

    9)Jadi saya mintak pd sape2 yg ada sakit kanser x kisah lah kanser apa pon...Call atau terus wasap Pengasasnya sendiri okay๐Ÿ‘‡๐Ÿป
    En. Mohd Zuhairi - 017468 7570


    ๐Ÿ’Yg penting ubat nya MAMPU DIBELI dan mujarab..mudah mudahan aaminn..๐Ÿคฒ๐Ÿผ


    Call order wasap@call- En mohd zuhairi- 0174687570

    ๐Ÿ˜kalau wasap lambat balas(biasa nya sebab ramai yg wasap dia.)
    Tp nanti dia akn blas jugak yer..
    #sharepadayangmemerlukan
    #sharing is caring

    ReplyDelete