Thursday 15 February 2018

Cara kenal keluang

Keluang merupakan sejenis mamalia terbang dari keluarga kelawar. Saiznya jauh lebih besar dari kelawar. Jadi, keluang dipanggil 'kelawar besar'. Dalam bahasa Inggeris keluang dipanggil 'large flying fox'.

Terdapat tempat di Malaysia menggunakan nama 'keluang'. Paling terkenal tentulah Keluang, Johor. Keluang adalah salah satu daerah pentadbiran di Johor dan nama bandarnya juga dikenali bandar Keluang.

Di Terengganu ada Kampung Keluang yang menjadi pusat peranginan terkenal di daerah Besut. Di situ terdapat Bukit Keluang yang kini terkenal dengan pendakian riadah.

Dapat dikesan juga nama Kampung Keluang di Sabah dan di Pahang.

Biarpun keluang secara rupanya sama dengan kelawar, kecuali saiznya berkali-kali ganda lebih besar dari kelawar, tetapi hakikatnya adalah dari segi sifat dan kebolehan yang amat berbeza.

Ukuran keluang berkali-kali ganda lebih besar berbanding kelawar biasa. Panjang antara hujung sayap dengan hujung sayap kira-kira 0.5 meter hingga 1.5 meter.

Tabiat keluang berbeza dengan kelawar. Jika kelawar keluar pada waktu malam, keluang pula keluar pada waktu pagi. Sifatnya waktu cari makan sama dengan burung yang keluar waktu pagi dan pulang ke sarang pada waktu petang.  

Keluang mempunyai mata boleh melihat. Sebab itu, keluang terbang berkawan dan arah terbangnya lurus seperti burung. 

Keluang terbang jauh pergi mencari makan hingga berpuluh-puluh kilometer dari tempat tinggalnya setiap hari. Semasa terbang, kadang kala keluang mengeluarkan bunyi nyaring.  

Makanan utama keluang ialah buah-buahan dan manisan bunga. Mana-mana tempat mempunyai dusun pokok sedang berbuah akan menjadi tumpuan kumpulan keluang. 

Keluang makan buah yang hampir masak dan masak. Buah yang dimakan tidak habis dan ditinggalkan rosak.  

Keluang menjadi musuh utama bagi pemilik dusun. Tidak ada cara khusus untuk menahan serangan keluang. Keluang termasuk haiwan yang dilindungi.  

Pada waktu petang (hampir malam), keluang akan berkumpul sambil mengeluarkan bunyi yang nyaring. 

No comments:

Post a Comment