Sunday 4 February 2018

SISIK TENGGILING BERHARGA MAHAL

Tenggiling ini adalah antara haiwan yang banyak ditangkap dan diseludup dengan aktifnya kerana manusia suka memakan daging dan menggunakan sisiknya.

Selain untuk rawatan seperti yang dinyatakan, tenggiling juga dikaitkan dengan penyakit sendi dan asma atau lelah.

Permintaan tinggi terhadap daging haiwan eksotik terutama oleh pembeli di China, Vietnam dan Laos menyebabkan tenggiling semakin kerap diseludup ke negara berkenaan.

Menurut Kesatuan Pemuliharaan Alam Sekitar Antarabangsa (IUCN) tidak banyak maklumat tentang populasi tenggiling di dunia termasuk juga kajian biologi dan ekologinya.

Ini mungkin kerana sifatnya yang bersendirian dan aktif pada waktu malam dan kurang berinteraksi dengan manusia. Tenggiling tidak mempunyai penglihatan dan pendengaran yang baik tetapi mempunyai sistem deria bau yang kuat.

Semua tenggiling adalah dilindungi oleh undang-undang antarabangsa. Tenggiling dikenali sebagai seekor mamalia yang bersisik.

Sisik tenggiling terdiri daripada keratin yang sama dengan protein yang membina rambut dan kuku atau tanduk pada badak.

Sisiknya menutupi badan daripada hujung kepala hinggalah hujung ekor.

Sisiknya yang keras terdiri daripada keratin dan berbeza antara spesies. Sisik tenggiling melindungi badan mereka daripada musuh dengan cara menggulung badan seperti bola.

Sisik yang keras dan hujung sisik yang tajam dapat menghalang daripada ditangkap musuh. Fenomena ini sesuai dengan namanya tenggiling yang bermakna pengguling.

Tenggiling ditengkap dan diseludup bukan sahaja kerana dagingnya, tetapi juga sisik. Harga tenggiling mencecah sehingga RM1,000 sekilogram. Begitu juga dengan harga sisiknya.

No comments:

Post a Comment