Bila Islam mula bertapak di Kelantan? Tiada
bukti jelas bilakah agama Islam mula bertapak dan berkembang di Kelantan. Tetapi
ada pakar sejarah membuat tafsiran mengatakan agama Islam mula bertapak dan
dianuti penduduk Kelantan sejak kira-kira 1180 Masihi atau 577 Hijrah.
Tafsiran
tersebut dibuat berdasarkan kepada penemuan dinar emas pada tahun 1941 di
kawasan bekas tapak Kota Kubang Labu yang pernah menjadi pusat pemerintahan
kerajaan Kelantan pada sekitar 1702 Masihi.
Pada muka depan dinar tersebut
tertulis perkataan Arab ‘al-Mutawakkal Allah’ yang bermaksud ‘berserah kepada
Allah’. Manakala di muka belakangnya tertulis perkataan ‘al-Julus Kelantan’ bermaksud
‘Kerajaan Kelantan”.
Di
bahagian atas perkataan tersebut tertulis angka Arab 0VV bermaksud 577. Angka
557 tidak dinyatakan sebagai tahun, tetapi telah ditafsir oleh ahli sejarah
sebagai tahun 577 Hijrah yang bersamaan tahun 1180 atau 1881 Masihi.
Berdasarkan
kepada penemuan dinar emas itu, dapat disimpulkan bahawa agama Islam telah
bertapak dan dianuti rakyat Kelantan sejak abab keenam Hijrah atau abab ke 12
Masihi.
Jika bahan sejarah ini dapat diterima sebagai bukti berkaitan
penerimaan ajaran Islam di Kelantan, bermakna Kelantan lebih awal kira-kira 300
tahun daripada Melaka didatangi pendakwah Islam.
Selain
bukti dinar tersebut, catatan sejarah mengenai perkembangan agama Islam di
Kelantan diperolehi daripada catatan pengembaraan Ibnu Batuta, seorang
pengembara Arab yang terkenal membuat catatan di setiap tempat yang disinggahi
sepanjang pengambaraannya. Ibnu Batuta dipercayai telah singgah di Kelantan
pada tahun 1345 Masihi.
Bagaimanapun,
tiada catatan lain berkaitan perkembangan terawal Islam di Kelantan. Hanya pada
sekitar tahun 1700 Masihi, agama Islam dikatakan telah berkembang pesat di
Kelantan. Perkembangan tersebut dikaitkan dengan sikap pemerintah pada masa itu
yang mengambil berat soal perkembangan dan pengamalan ajaran Islam di Kelantan.
Golongan
pemerintah atau pihak istana telah memberi sumbangan besar dalam perkembangan
agama Islam di Kelantan. Kelantan menjadi pusat perkembangan Islam di Nusantara
dan diberi jolokan ‘Serambi Makkah’ yang kekal sehingga sekarang. Dengan restu
dan sokongan pihak istana, usaha pengambangan ajaran Islam berjalan dengan
lancar.
Dinasti
Long Yunus yang diasaskan oleh Long Yunus (1775 - 1794) telah menjadikan hukum
Islam sebagai teras pentadbiran. Golongan ulama dilantik menjadi penasihat
kepada pihak istana dalam soal berkaitan hukum agama dan pentadbiran.
Pada
zaman pemerintahan Long Yunus, telah lahir seorang ulama terkenal iaitu Tuan
Sheikh Haji Ab. Halim. Beliau menjadi penasihat kepada pihak istana dan
mengadakan kelas pengajian agama di istana untuk kerabat diraja dan pembesar
negeri.
Beliau
juga mengajar pengajian agama di Kota Lama (Kampung Sireh) dan beberapa tempat
di sekitar Kota Bharu. Kampung Sireh menjadi pusat pendidikan Islam terawal di
Kelantan. Institusi tersebut mendapat sambutan amat menggalakkan daripada
penduduk Kelantan dan luar Kelantan.
Bermula
saat itulah Kelantan mula dikenali sebagai pusat pengajian Islam terkenal di
rantau ini. Ramai pelajar dari Selatan Thai, Kemboja dan Kepulauan Melayu
menuntut ilmu agama di Kelantan.
Di
antara tempat menuntut ilmu yang menjadi tumpuan pada masa itu ialah Masjid Tua
Kampung Laut yang terletak berhampiran muara Sungai Kelantan. Kampung Laut adalah
pelabuhan terawal di Kelantan yang disinggahi oleh pedagang asing.
Masjid
Tua Kampung Laut di adalah masjid kayu yang tertua di negara kita, bahkan
mungkin juga di Nusantara. Masjid Tua Kampung Laut kini telah dipindahkan ke
Nilam Puri sejak November 1967 setelah tapak asalnya berhampiran tebing Sungai
Kelantan mengalami hakisan. Masjid Tua Kampung Laut menjadi bukti sejarah
perkembangan Islam di Kelantan.
Pada
masa pemerintahan Sultan Muhammad I (1800-1835), Sheikh Haji Ab Halim telah
dilantik sebagai penasihat khas baginda. Atas nasihat beliau, Sultan Muhammad I
telah mengarahkan membina banyak masjid, surau dan wakaf untuk tempat beribadat
dan kemudahan persinggahan.
Malah
Sultan Muhammad I juga telah mengeluarkan peruntukan peribadi untuk membina
rumah wakaf (kediaman) di Makkah. Ia sebagai tempat tinggal rakyat Kelantan
yang belajar di sana.
Banyak rakyat Kelantan belajar di Makkah dan apabila
pulang menjadi tokoh ulama terkenal. Turut menuntut di Makkah ialah beberapa
kerabat diraja.
Semasa
pemerintahan Sultan Muhammad II (1839-1886), syiar Islam lebih berkembang pesat
di Kelantan. Baginda telah melantik lebih ramai pegawai agama bagi menguruskan
soal-soal keagamaan. Di setiap mukim dan kampung dilantik imam dan bilal untuk
mengendalikan hal-ehwal agama.
Pada
masa pemerintahan baginda, Masjid Kota Bharu telah didirikan pada tahun 1867
bagi menggantikan masjid lama. Masjid Kota Bharu kemudiannya muncul sebagai
pusat pengajian dan keilmuan terpenting di Kelantan dan seluruh Nusantara.
Masjid
Besar Kota Bharu atau kini dikenali Masjid Muhammadi mula dibina pada tahun
1921 (menggunakan batu) menggantikan bangunan kayu. Masjid tersebut siap
sepenuhnya pada tahun 1931. Ia dianggap bangunan tercantik di Kota Bharu dan di
antara bangunan terawal mendapat bekalan elektrik sepenuhnya.
Kewujudan
Masjid Besar Kota Bharu menyerlahkan fungsi masjid sebagai pusat perkembangan
ilmu. Berhampiran bangunan Masjid Besar Kota Bharu dan kawasan sekitar telah
wajud beberapa pusat pengajian Islam dan pusat pentadbiran Islam.
Sultan
Ahmad (1886-1889) menggantikan Sultan Muhammad II juga mengikuti usaha
pemerintah sebelumnya dalam usaha mengembangkan ajaran Islam. Kelas-kelas agama
dikendalikan oleh ulama terkenal semakin banyak dibuka.
Hukum
potong tangan ke atas pencuri dan hukum hudud telah mula diamalkan di Kelantan
pada masa pemerintahan Sultan Muhammad III (1889-1890). Hukum tersebut
berterusan sehingga pemerintahan Sultan Mansor (1890-1900).
Penubuhan
Majlis Agama Islam dan Adat Istiadat Melayu Kelantan (MAIK) merupakan satu
sejarah besar kepada pekembangan Islam di Kelantan. Ia satu bukti usaha pihak
istana ingin memperkukuhkan dan menyediakan satu badan khas untuk mentadbir
urusan keagamaan dan kebajikan bangsa Melayu di Kelantan.
Penubuhan
MAIK dilakukan pada 24 Disember 1915 bersamaan 16 Safar 1334 dilakukan atas
titah Sultan Muhammad IV (1900-1920). Dengan adanya MAIK segala urusan
keagamaan dikendalikan oleh pegawai mempunyai kemahiran khusus dan sumber
kewangan yang dirancang untuknya.
MAIK
menerbitkan majalah Pengasuh pada 1918 yang antara lain bertujuan memudahkan
usaha penyebaran pengetahuan Islam kepada rakyat. Penyunting kehormat pertama
Pengasuh ialah Haji Muhammad Yusof bin Ahmad atau lebih dikenali Tok Kenali,
seorang ulama tersohor Kelantan.
Pengasuh
menjadi media terpenting menyebarkan fatwa-fatwa yang dikeluarkan oleh
mesyuarat ulama dan menjawab persoalan berkaitan agama yang dikemukakan oleh
pembaca.
Pengasuh menjadi medan perbincangan dan sumber ilmu Islam terpenting.
Pengasuh masih diterbitkan sehingga sekarang dalam bentuk majalah agama lebih
golbal.
MAIK
telah melalui banyak perit gentir untuk terus mengembangkan Islam di Kelantan
dan memastikan Islam sebagai cara hidup rakyat Kelantan.
No comments:
Post a Comment