Kerap berlaku imam atau petugas masjid yang
marah kepada kanak-kanak berbuat bising di masjid. Bahkan, kanak-kanak itu
'diusir' daripada bersembahyang bersama-sama dengan orang dewasa. Mereka diasingkan
di saf belakang atau hanya dibenarkan berada di bahagian belakang ruang solat.
Hal itu terjadi kerana kanak-kanak dilayan
'kejam' berdasarkan kepada pendapat yang mengatakan kanak-kanak yang belum
baligh atau belum bersunat tidak dibenarkan berada di saf orang dewasa.
Antara hujah yang digunakan juga ialah
kanak-kanak itu menaggung najis yang sekiranya bersolat bersama di dalam satu
saf maka akan batallah solat orang dewasa yang bersentuhan dengannya.
Hujah ini tidak dibina di atas dalil al-Quran
dan sunnah. Bahkan Nabi SAW mendukung cucunya ketika solat.
Imam Ibn Rajab al-Hanbali menyatakan:
“Hadis menunjukkan bersihnya pakaian kanak-kanak, sekiranya dihukumkan najis
sudah tentu Nabi tidak mendukungnya, begitu juga yang dinaskan (disebut) oleh
Imam Syafie dan selainnya.”
Ada dakwaan mengatakan jika kanak-kanak
berada dalam saf orang dewasa akan menyebabkan putus saf, tidak ada ulama menyebut
tentang perkara itu.
Kanak-kanak yang diasingkan di belakang
boleh menyebabkan mereka bermain-main dan berbuat bising dan perkara ini tidak
terjadi jika kanak-kanak di dalam barisan orang dewasa di bawah pengawasan
penjaganya.
Membawa kanak-kanak ke masjid dan diajar
sembahyang bersama-sama dalam satu saf adalah cara mendidik mereka. Bukan
dengan mengasingkan mereka.
Ibu bapa yang membawa anak ke masjid dalam
rangka mendidik adalah terbaik namun dinasihatkan juga supaya mengawal
anak-anak agar tidak menganggu jemaah yang sedang bersolat dan beribadah.
Syaikh Ibnu Utsaimin di dalam Fatawa
Islamiyah 2/8 ada melarang ibu bapa dari membawa anak-anak jika menganggu
jemaah yang sedang menunaikan kewajipan bersolat. Sebaik-baiknya bawalah
anak-anak yang berusia tujuh tahun ke masjid sebagaimana sabda Nabi SAW
bermaksud: “Perintahlah anak-anak kamu bersolat pada usia 7 tahun. Pukullah
mereka jika mereka meninggalkan solat pada usia 10 tahun dan pisahkanlah tempat
tidur mereka.” (Hadis Riwayat Ahmad, 11/369, no. 6756. Dinilai hasan oleh Imam Nawawi,
al-Albani, dan Syuaib al-Arnauth)
Tiada larangan mutlak membawa anak di bawah
umur 7 tahun cuma perlu dipastikan mereka dijaga dan tidak menganggu jemaah
melakukan ibadah.
Cara terbaik untuk mendisplin dan mendidik
kanak-kanak bersembahyang adalah berada bersama-sama bapanya atau orang dewasa.
Terdapat sebuah hadis Sahih Al-Bukhari yang
menceritakan bagaimana Nabi Muhammad SAW menyusun saf kanak-kanak dengan
mengarahkan Anas bin Malik berada bersama-sama kanak-kanak kecil dan kemudian
Rasulullah SAW solat bersama mereka.
Menurut Imam Al-Khatib Al-Syarbini pula,
kedudukan kanak-kanak di belakang makmum dewasa adalah apabila mereka semua
datang pada waktu yang sama, dan sekiranya kanak-kanak hadir terlebih dahulu,
tidak boleh ditarik mereka bagi memberi laluan kepada lelaki dewasa.
Sesungguhnya kanak-kanak hanya diletakkan
di belakang daripada lelaki dewasa sebagaimana apabila saf lelaki tidak muat
untuk mereka. Jika tidak, hendaklah disempurnakan.
Adalah dicadangakan kepada ibu bapa dan pihak
masjid antaranya tidak membawa kanak-kanak yang teramat kecil dan susah untuk
dijaga serta akan mengganggu jemaah ke masjid.
Jika kanak-kanak (yang masih kecil) tidak
mengganggu namun dibimbangi oleh kedua ibu bapa akan keadaannya, maka boleh
diletakkan di sebelah ibu bapanya. Dalam keadaan sebegini, ibu bapa untuk
bersolat di tepi dinding (hujung saf) dan diletakkan anaknya itu di hujung
sekali.
No comments:
Post a Comment