Hukum
berkaitan mengucapkan Merry Christmas kepada penganut Kristian sering
menimbulkan polemik dan salah faham baik dalam kalangan bukan Muslim, malah umat
Islam sendiri.
Islam
adalah agama yang membawa rahmat, keamanan dan segala kebaikan. Allah SWT telah
memerintahkan kepada kita untuk berlaku baik kepada semua manusia, tanpa
sebarang perbezaan.
Syeikh
Al-Maraghi berkata: “Oleh sebab itu, dalam memenuhi hak setiap anggota umat
atau seluruh manusia memadailah dengan pergaulan dan perkataan yang baik,
menyuruh berbuat baik, mencegah perbuatan mungkar dan perbuatan lain bermanfaat
di dunia dan akhirat.” (Rujuk Tafsir al-Maraghi, 1/174)
Definisi Merry Christmas
menurut English Oxford Living Dictionaries adalah “cheerful and
lively” (ceria dan meriah). Ia berasal daripada Bahasa Inggeris klasik - myrige
- iaitu “pleasing, delightful” (menyenangkan, menggembirakan).
Christmas
pula bermaksud “The annual Christian festival celebrating Christ's birth,
held on 25 December in the Western Church” (Festival tahunan penganut
Kristian bagi menyambut kelahiran Christ, diadakan pada 25 Disember
di Gereja Roman Katolik).
Ia
berasal daripada Bahasa Inggeris klasik - Crīstes yang merujuk kepada
Jesus Chris dan mæsse iaitu sambutan jamuan suci (eucharist) bagi
penganut Kristian khususnya gereja Roman Katolik.
Mass juga
merujuk kepada upacara mingguan pada hari Ahad di gereja-gerja Katolik, begitu
juga upacara pada Holy Days of Obligation. Ia berasal daripada Bahasa
Latin; missa. Ia diguna pakai pada penghujung liturgy apabila
paderi berkata: Ite missa est ataupun boleh difahami dengan
maksud “Upacara ini telah tamat. Bersurailah dalam keamanan (The Mass
is ended. Go in peace).”
Oleh
itu, Crīstesmæsse dapat difahami sebagai Christ's Mass iaitu sambutan
kelahiran Jesus Christ, walaupun terdapat beberapa perbezaan pandangan tentang
tarikh kelahiran Jesus Christ.
Sambutan
ini ditonjolkan dengan menzahirkan kegembiraan dan majlis keraian bagi
kelahiran Jesus bagi menggantikan tradisi Roman Saturnalia dan
perayaan-perayaan pagan yang lain sebelumnya.
Sambutan
ini mula berubah bentuk di England pada abad ke-19 melalui kemasukan budaya
German (pokok Krismas) oleh Prince Consort dan pengaruh Charles Dickens
menerusi novella beliau yang terkenal, A Christmas Carol.
Para
ulama berbeza pandangan dalam menyatakan hukum mengucapkan tahniah bagi
perayaan bukan Muslim kerana sebahagian ulama yang mengharamkannya melihat
ucapan “tahniah” ini membawa konotasi mengiktiraf agama lain, dan
menyebarkan syiar mereka.
Manakala,
bagi ulama yang membenarkannya pula melihat ia adalah harapan bagi
keselamatan dan keamanan, atau simbol hubungan sosial dengan bukan Islam
untuk tujuan perpaduan, tanpa berniat untuk mengiktiraf kebenaran agama
lain.
Pandangan
kedua-dua golongan tersebut:
Pertama:
Diharamkan Mengucap Tahniah
Secara
umumnya, jumhur ulama keempat-empat mazhab mengharamkan ucapan
tahniah kepada orang bukan Islam sempena perayaan mereka.
Mazhab
Syafie:
Menurut
Imam al-Damiri ketika mensyarahkan perkataan Imam al-Nawawi dalam al-Minhaj,
dihukum takzir bagi sesiapa yang mengikuti orang-orang kafir dalam
perayaan-perayaan mereka, siapa yang memegang ular, sesiapa yang memasuki api,
sesiapa yang berkata keada seorang kafir zimmi: “Wahai Haji", sesiapa yang
mengucap tahniah kepadanya dalam satu perayaan, dan sesiapa yang menamakan
penziarah kubur orang-orang soleh (atas tujuan yang syirik) sebagai " Haji
". " (Lihat al-Najm al-Wahhaj, 9/244)
Hujah
yang sama juga dibawakan oleh Imam al-Ramli dalam Hasyiah al-Ramli ‘ala
Asna al-Matalib, al-Khatib al-Syarbini dalam Mughni al-Muhtaj, 4/255
dan al-Iqna’ fi Halli Alfazh Abi Syuja’, 2/526.
Maksud muwafaqah orang-orang
kafir adalah “melakukan apa yang mereka lakukan di hari perayaan mereka, dan
ini haram.” (Lihat al-Bujairimi ‘ala al-Khatib, 5/21).
Begitu
juga penegasan Ibn Hajar al-Haitami dalam Tuhfah al-Muhtaj, 9/181;
Syeikh Zakaria al-Ansari (Asna al-Mathalib, 4/162), Ibn Hajar al-Haitami (Tuhfah
al-Muhtaj, 9/181) dan Hasyiah Qalyubi wa ‘Umairah, 4/206.
Mazhab
Hanafi:
Menurut
Abu Hafs al-Kabir dari mazhab Hanafi, jika seorang lelaki beribadah kepada
Allah 50 tahun lamanya, kemudian datangnya Hari Nairuz dan dia menghadiahkan
telur kepada sebahagian musyrikin dengan tujuan mengagungkan hari tersebut,
maka telah jatuh kafir dan terhapus amalannya. (Lihat Al-Bahr al-Ra’iq
Syarh Kanz al-Daqa’iq, 8/555).
Mazhab
Maliki:
Ibn
al-Haj al-Maliki secara ringkasnya melarang orang Islam melakukan apa yang
orang bukan Islam lakukan pada hari perayaan mereka. (Lihat al-Madkhal, 2/46-48).
Mazhab
Hanbali:
Imam
al-Buhuti menjelaskan bahawa hukum mengucapkan tahniah kepada bukan Islam
sewaktu perayaan mereka adalah diharamkan kerana ia merupakan satu bentuk
pengagungan kepada mereka. (Lihat Kasyf al-Qina’, 3/131)
Ibn
Taimiyyah menegaskan bahawa tidak halal bagi umat Islam untuk menyerupai
mereka (orang-orang bukan Islam) pada sesuatu pun dari perkara-perkara
yang terkait secara khusus dengan perayaan mereka.
Tidak
menyerupai dari sudut makanan, pakaian, mandian, menyalakan api, serta tidak
pula menyerupai mereka pada perkara yang membatalkan adat dari sudut kehidupan
atau ibadah, atau selainnya.
Demikian
juga tidak halal melakukan perkahwinan, pemberian hadiah, dan menjual
perkara-perkara yang digunakan untuk membantu hal tersebut.
Begitu
juga tidak membiasakan kanak-kanak dan seumpamanya untuk bermain permainan yang
terdapat di dalam perayaan tersebut, serta tidak menzahirkan perhiasan.
Secara
keseluruhan, tidak boleh bagi mereka (umat Islam) untuk mengkhususkan
perayaan-perayaan orang bukan Islam dengan perbuatan yang merupakan syiar agama
mereka.
Bahkan
hari perayaan mereka di sisi umat Islam adalah sama seperti hari-hari lain yang
tidak dikhususkan oleh orang-orang Islam.
Adapun
sekiranya umat Islam melakukannya kerana ditimpa satu keperluan, maka
sebahagian ulama salaf dan khalaf telah memakruhkan hal tersebut.
Adapun
mengkhususkannya dengan perkara yang telah disebutkan sebelum ini maka tidak
ada sebarang perbezaan pandangan di sisi para ulama.
Bahkan
ada sekumpulan ulama yang berpendapat kepada kekufuran mereka yang melakukan
perbuatan-perbuatan seperti ini. Ini kerana terdapat pada perbuatan tersebut
mengagungkan syiar-syiar yang kufur.
Berkata
sebahagian ulama: Sesiapa yang menyembelih nathihah (haiwan) pada hari perayaan
mereka seakan-akan dia menyembelih seekor khinzir.
Abdullah
bin ‘Amru bin Al-‘Ash telah berkata: Sesiapa yang mencontohi negara-negara
‘ajam dan melakukan Nairuz dan mahrajan (perayaan) mereka serta menyerupai
perbuatan mereka sehinggalah dia meninggal dunia dalam keadaan tersebut, maka
dia akan dibangkitkan bersama-sama mereka pada Hari Kiamat.
Amirul
Mu’minin Umar bin al-Khattab, para sahabat, dan keseluruhan para pemimpin umat
Islam telah mensyaratkan supaya mereka tidak menzahirkan perayaan-perayaan
mereka di negara umat Islam. Bahkan merek (orang bukan Islam) hanyalah
melakukannya (perayaan tersebut) di rumah-rumah mereka secara sembunyi.
Jumhur
para ulama telah memakruhkan - sama ada makruh tahrim atau makruh tanzih -
perbuatan memakan sembelihan orang bukan Islam untuk perayaan mereka serta
korban mereka. Kerana termasuknya ia ke dalam perkara yang disembelih kerana
selain Allah.
Demikian
juga mereka (para ulama) melarang dari perbuatan membantu mereka (orang
bukan Islam) dalam perayaan mereka seperti memberi hadiah atau berjual beli.
Kata
mereka: Sesungguhnya tidak halal bagi umat Islam untuk menjual sesuatupun
perkara untuk keperluan perayaan mereka kepada orang-orang Nasrani. Tidak
(dijual) daging, darah, pakaian, serta tidak memberi pinjam haiwan tunggangan,
dan tidak membantu sedikitpun untuk perayaan mereka. Ini kerana, yang demikian
itu merupakan perbuatan mengagungkan kesyirikan mereka serta membantu kekufuran
mereka.
Para
pemerintah juga hendaklah melarang umat Islam dari melakukan perkara tersebut.
Kedua:
Diharuskan Mengucap Tahniah
Antara
mereka yang mengharuskannya ialah:
Ulama
Silam
Syeikh
Muhammad Ahmad ‘Ulaisy al-Maliki ketika ditanya: “Sekiranya seorang Muslim
pergi ke rumah zimmi pada hari perayaannya dan mengucapkan ‘Moga Allah memelihara
umurmu sepanjang tahun’. Adakah ia dikira sebagai terkeluar daripada Islam atau
tidak?
Jawab
beliau: “Tidak terkeluar daripada Islam seseorang Muslim yang berkata
kepada seorang Kristian ‘Moga Allah memelihara umurmu sepanjang tahun’ di mana
beliau tidak bermaksud untuk membesarkan kekufuran dan tidak meredhai kekufuran. (Rujuk Fath
al-‘Ali al-Malik fi al-Fatwa ‘ala Mazhab al-Imam Malik, 2/350)
Disebutkan
oleh al-Hattab al-Rauyani bahawa Sultan al-Ulama al-Imam al-‘Izz Abd al-Salam
al-Syafie telah ditanya telah hukum mengucapkan “Semoga hari sambutan ini
diberkati untuk kamu.” kepada dhimmi semasa perayaan mereka.
Jawabnya:
“Sekiranya Muslim tersebut mengucapkan sedemikian kepada dhimmi dengan niat
mengagungkan agama mereka dan perayaan mereka, sesungguhnya dia telah terkeluar
daripada Islam. Adapun sekiranya beliau tidak bermaksud sedemikian dan ucapan
itu sekadar terlontar di mulutnya, beliau tidak terkeluar daripada Islam kerana
ucapannya adalah tanpa niat.” (Rujuk Mawahib al-Jalil fi Syarh
Mukhtasar al-Khalil, 6/289)
Menurut
Imam al-Mardawi, salah satu qaul mazhab Imam Ahmad mengharuskan ucapan tahniah
kepada non-Muslim sempena perayaan mereka jika ada maslahah yang rajih, seperti
untuk mengharapkan mereka menerima hidayah Islam.
Manakala
menurut Imam Abu Daud, harus sekiranya kita ingin mengajak mereka kepada Islam
(Rujuk Al-Insaf fi Ma’rifati al-Rajih min al-Khilaf, 4/234-235).
Menurut
Imam al-Bulqini, jika seseorang itu mengucapkan dengan niat mengagungkan agama
mereka, maka dia telah kafir. Adapun jika sekadar menyatakan dengan lisan tanpa
niat yang demikian, maka dia tidak jatuh kafir. (Rujuk Fatawa al-Bulqini,
hal. 986)
Perkara
pertama yang perlu kita fahami ialah tiada ijmak yang jelas mengharamkan
perkara ini. Syeikh al-Syarif Hatim al-Awni menyebut bahawa asas bagi keharusan
berserta garis panduan ini adalah kerana:
Tidak
ada dalil yang jelas secara khusus dalam al-Quran dan al-Sunnah
berkenaan larangan atau keharusan mengucapkan tahniah kepada mereka.
Tidak
ada diriwayatkan teks-teks secara khusus daripada salafussoleh dalam
kalangan sahabat, tabi’ dan tabi’al-tabi’in juga imam-imam
mazhab (Imam Abu Hanifah, Imam Malik, Imam al-Syafie dan Imam Ahmad) berkenaan
hukum mengucapkan tahniah kepada bukan Islam sempenan perayaan mereka.
Apabila
tidak ada dalil yang jelas daripada al-Quran, al-Sunnah dan salafussoleh, maka
kenyataan yang menegaskan haramnya mengucapkan tahniah sebagai ijmak, masih
boleh diperbahaskan akan ketepatannya.
Syeikh
Muhammad Rasyid Redha menulis bahawa maslahah rakyat sesebuah negara tertakluk
kepada hubungan sesama mereka.
Akhlak
yang buruk jka disandarkan kepada agama merupakan sebesar-besar fitnah dan
tohmahan terhadap agama. Maka hendaklah kaum Muslimin menziarahi orang Kristian
sewaktu perayaan mereka dan bergaul dengan mereka dengan akhlak yang baik.
(Rujuk Majallah al-Manar, 7/24)
Daripada
fatwa ini kita fahami, jika beliau mengharuskan menziarahi mereka sewaktu
perayaan mereka, maka sekadar mengucapkan tahniah pastinya lebih ringan
hukumnya.
Syeikh
Musthafa Zarqa mengharuskannya atas dasar mujamalah dan pergaulan baik sesama
manusia, dan Islam tidak pernah melarang hal ini. (Rujuk Fatawa Musthafa
al-Zarqa’, hal. 357)
Syeikh
Yusuf al-Qaradhawi pula mengharuskan ucapan tahniah kepada non-Muslim yang
tidak memerangi dan memusuhi orang Islam. Menurut beliau, Nabi SAW sendiri
sentiasa melazimi perbuatan baik dan akhlak mulia bersama non-Muslim, dan ini
termasuk di bawah perintah ayat kelapan surah al-Mumtahanah yang bermaksud: “...hendaklah
kamu berbuat baik dan berlaku adil kepada mereka (non-Muslim).”
Dalam
komentar beliau terhadap fatwa Ibn Taimiyyah dan Ibnul Qayyim pula, beliau
menyatakan persetujuan bahawa Muslim tidak boleh sama-sama merayakan perayaan
non-Muslim, tapi ini berbeza dengan sekadar mengucapkan tahniah sempena hari
kegembiraan mereka.
Sesungguhnya
Ibn Taimiyyah berfatwa untuk zaman beliau yang mempunyai konteks yang
tersendiri. Bahkan jika beliau hidup pada zaman ini dan melihat konteks
hubungan manusiawi pada zaman sekarang yang amat rapat, nescaya beliau akan
mengubah fatwa beliau, atau berlembut sedikit daripada pendirian tegas beliau
dalam isu ini.
Bahkan
perayaan Krismas juga telah berubah menjadi satu perayaan bersifat adat. Pun
begitu keharusannya adalah dengan syarat tidak ada sebarang bentuk pengagungan
syiar agama lain seperti salib atau meredhainya. Ianya diucapkan semata-mata
menyantuni mereka sahaja. (Lihat Fiqh Mu’asirah,
1/669-673)
Menurut
Syeikh Muhammad Sa’id Ramadhan al-Buthi, harus untuk mengucapkan tahniah kepada
ahli Kitab (Kristian dan Yahudi) atas kegembiraan mereka dan ucapan takziah
atas kedukaan mereka, bahkan disunatkan demikian itu sebagaimana dinaskan oleh
para fuqaha’. Dan harus masuk ke tempat ibadat mereka atas tujuan tertentu
dengan syarat tidak menyertai aktiviti keagamaan mereka.
Menurut
Syeikh Abdullah bin Bayyah, adalah diharuskan untuk kita mengucapkan tahniah
kepada non-Muslim sempena perayaan mereka sama ada melalui lisan ataupun
bertulis, selagimana tidak mengandungi syiar-syiar keagamaan mereka yang
bercanggah dengan Islam seperti salib.
Ucapan
tahniah sempena perayaan ini tidak menunjukkan sebarang pengakuan atau
keredhaan ke atas kebenaran agama mereka, bahkan ia hanya satu bentuk mujamalah (perkataan
yang baik dan penuh hormat) sesama manusia.
Hal
ini lebih-lebih lagi sekiranya kita mempunyai hubungan kekerabatan,
persahabatan dan kemasyarakatan dengan mereka. Namun, beliau tetap menegaskan
akan keharaman orang Muslim menyambut sebarang perayaan orang bukan Islam
sebagaimana yang dilakukan oleh sebahagian Muslim pada hari ini. (Rujuk Sina’ah
al-Fatwa wa Fiqh al-Aqalliyyat, hal. 430-435)
Selain
itu, Dr. Syarif Hatim ‘Arif al-‘Auni juga menyatakan bahawa dakwaan berlakunya
ijmak atas haramnya mengucapkan tahniah kepada non-Muslim sempena perayaan juga
merupakan satu dakwaan yang ganjil, memandangkan tiada satupun dalil khusus
daripada al-Qur’an dan al-Sunnah yang menyatakan hal demikian. Beliau juga
menyatakan bahawa ucapan tahniah yang diucapkan bukanlah ditujukan kepada
ritual-ritual keagamaan dan i’tiqad orang Kristian, tapi tahniah ke atas
kegembiraan sempena hari perayaan mereka.
Al-Maraghi
berkata: “Allah SWT tidak melarang kamu daripada melakukan perbuatan baik
kepada bukan Muslim yang tidak memerangi kamu atas dasar agama, tidak mengusir
kamu dari kampung halaman dan tidak membantu orang lain untuk mengusir kamu.”
(Rujuk Tafsir al-Maraghi, 14/6969)
Menurut
Imam al-Qurthubi, ayat ini menjadi dalil bahawa harus memulakan salam kepada
non-Muslim kerana ia termasuk di bawah perbuatan baik, dan ini juga pandangan
Imam al-Nawawi. (Lihat Tafsir al-Qurthubi, 11/103 dan Syarh
Sahih Muslim, 14/145)
Menurut
Syeikh Yusuf al-Qaradhawi, Nabi SAW tidak berkata “berakhlaklah dengan Muslim
dengan akhlak yang mulia” tapi dengan seluruh manusia. Namun beliau
mensyaratkan agar ucapan tahniah itu tidak mengandungi pengakuan terhadap
kebenaran agama mereka atau meredhai kekufuran mereka, dan tidak menyanggahi
prinsip-prinsip Islam. (Rujuk Fiqh Mu’asirah, 3/668)
Tarjih
Selepas
melihat dua pandangan dan juga situasi semasa di Malaysia, kami berpendapat
ucapan Merry Christmas kepada penganut Kristian dan seumpamanya
adalah diharuskan dengan syarat-syarat dan garis panduan yang khusus.
Adakah
ucapan tersebut dikiranya penyerupaan (tasyabbuh) dengan mereka yang
mengucapkannya sesama mereka? Kami katakan tidak, kerana ucapan tahniah dan
selamat itu bukanlah suatu yang eksklusif, sebaliknya adalah suatu ucapan adat,
seperti Selamat Pagi dan Selamat Menyambut Kelahiran.
Sekiranya
seorang Kristian mengucapkan kepada kita Selamat Menyambut Maulidurrasul,
adakah ia bermaksud, daripada semua sudut, bererti dia mengiktiraf aqidah orang
Islam? Pastinya tidak.
Perlu
membezakan antara penyerupaan (tasyabbuh) dan persamaan (musyabahah). Syeikh
Abdullah bin Mahfudh Ibn Bayyah menyatakan bahawa perlu ada perbezaan antara
memahami istilah penyerupaan (tasyabbuh) dan persamaan (musyabahah).
Menurut
beliau, bukan semua perkara yang kita lakukan dan dalam masa yang sama ia
juga dilakukan oleh ahli agama lain maka ia menjadi haram. Ia menjadi haram
jika menyamai mereka dengan niat (tashabbuh) bukannya semata-mata dengan
wujudnya persamaan (musyabahah).
Kami
melihat, perbezaan pandangan yang timbul adalah pada memahami definisi yang
tepat bagi perkataan “tahniah” dan “selamat” yang menyebabkan hukumnya terbahagi
kepada dua seperti di atas. Bagi menjelaskan hal ini, kita perlu melihat
definisi “tahniah” dalam konteks bahasa dan pemahaman yang sebenar.
Dalam
Bahasa Melayu, “tahniah” bermaksud: “ucapan yang ditujukan kepada
seseorang untuk menyatakan rasa gembira kerana kejayaannya dll; ucapan selamat”. Maka,
tahniah juga tidak semestinya menzahirkan rasa redha dan pengagungan kepada
sesuatu hal.
Bahkan
pada 22 Disember 2007, seramai 138 cendekiawan Islam telah menandatangani satu
surat terbuka sempena sambutan Hari Krismas kepada pimpinan gereja sedunia
termasuklah Pope Benedict XVI.
Antara
mesej surat tersebut ialah mengucapkan Merry Christmas kepada masyarakat
Kristian yang menyambutnya, serta menzahirkan penghargaan atas respon positif
kepada pimpinan agama Kristian terhadap usaha dialog antara agama yang
dimulakan oleh pimpinan kaum Muslimin. Antara ulama yang menandatangani surat
terbuka ini termasuklah Syeikh ‘Ali Jum’ah, Syeikh Hamza Yusuf dan Syeikh
Ikrima Sabri (Mufti al-Quds).
Keputusan
Institusi Fatwa
Bagi
menyokong keharusan yang kami tarjihkan, kami kemukakan di sini sebahagian
pendapat Institusi Fatwa:
Dar
al-Ifta’ al-Misriyyah. Harus mengucapkan tahniah kepada orang bukan Muslim
merayakan perayaan mereka itu dengan lafaz yang tidak bertentangan dengan
akidah Islamiyyah dan perbuatan ini termasuk di bawah bab Ihsan.
Dar
al-Ifta’ juga menjelaskan bahawa ucapan Merry Christmas ini tidak termasuk
di bawah penyerupaan dengan bukan Islam yang dilarang, kerana larangan
tasyabbuh itu meliputi perbuatan dan iktiqad yang bercanggah dengan
perkara-perkara thawabit (prinsip-prinsip tetap yang qath’ie) dalam
Islam.
Majlis
Fatwa Eropah. Mereka juga mengharuskannya sesuai dengan Fiqh al-Aqaliyyat, dan
ia boleh diucapkan oleh individu Muslim atau organisasi Islam kepada saudara
mereka yang bukan Islam, dan ini bertujuan memelihara masyarakat minoriti
Muslim itu sendiri (Minoriti Muslim di negara bukan Muslim).
Garis
Panduan Umum
Kami
kemukakan di sini Garis Panduan Umum yang perlu difahami:
Diharuskan
untuk mengucapkan Merry Christmas apabila wujud keperluan untuk
mengucapkannya bagi menyuburkan semangat muhibbah dan memperbaiki ketegangan
sosial yang berlaku dalam masyarakat.
Apatah
lagi dalam konteks pemimpin bagi masyarakat majmuk, kaum keluarga yang memiliki
anggota Islam dan bukan Islam, kejiranan dan rakan sekerja. Sekiranya
tidak ada keperluan seperti yang disebutkan, kami cenderung kepada makruhnya ucapan
tersebut kerana ia boleh menimbulkan fitnah atau perpecahan dalam kalangan umat
Islam.
Penyertaan
orang Islam dalam majlis sambutan Krismas hanyalah pada kadar yang
diperlukan sahaja seperti jamuan makan atau bergambar. Adapun memakai
pakaian tertentu yang lazim dipakai semasa sambutan Krismas, kami melihat tidak
ada keperluannya dan tidak boleh dilakukan.
Ucapan
tersebut hanya sebagai tanda menjaga hubungan baik, tiada paksaan
dalam agama dan tidak bertujuan mengagungkan dan memuliakan agama
lain.
Dibolehkan
untuk menerima atau memberi hadiah kerana Rasulullah SAW sendiri pernah
menerima hadiah daripada Raja al-Muqawqis yang tidak beragama Islam.
Saidina
Umar juga pernah menghadiahkan baju kepada saudaranya yang bukan Muslim. Ia ada
terdapat dalam hadis yang panjang dalam riwayat al-Bukhari dan Muslim. Imam
al-Nawawi ketika mensyarahkan hadis ini menyatakan: “Dibolehkan seorang Muslim
menghadiahkan orang Musyrik pakaian dan selainnya.” Lihat Syarh al-Nawawi ‘ala
Muslim, 14/38.
Niatkanlah
secara umum untuk memberikan hadiah. Sesungguhnya amalan itu berdasarkan niat.
Dibolehkan
untuk hadir ke majilis orang bukan Islam sekiranya ianya diadakan di luar rumah
ibadat seperti di dewan orang ramai, padang, pejabat atau rumah, untuk tujuan
yang berkait dengan adat seperti jamuan makan yang dihidangkan makanan yang
halal.
Sekiranya
majlis tersebut diadakan dalam rumah ibadat pada hari perayaan, maka makruh
bagi orang Islam untuk menghadirkan diri. Diriwayatkan bahawa Umar RA berkata bermaksud:
"Janganlah kalian menemui orang-orang musyrik di gereja-gereja (tempat
ibadah) mereka pada hari raya mereka, karena kemurkaan (Allah) turun kepada
mereka." (Riwayat al-Baihaqi dalam al-Sunan (9/234) dan Abd al-Razzaq
dalam al-Musannaf (1609)
Tegahan
ini menurut Ibn Muflih bersifat makruh dan bukannya haram. (Rujuk al-Adab
al-Syar’iyyah, 3/432)
Kenyataan
Mufti Wilayah
Setelah
kami amati dan tekuni isu ini dengan berhemah, di samping membincangkan dengan
pakar serta kembali kepada rujukan yang muktabar sebagaimana yang telah
dilampirkan kesemuanya di atas, maka kami berpendapat hukum
mengucapkan Merry Christmas, dan ucapan-ucapan lain yang bermaksud
tahniah dan selamat, adalah harus dengan meraikan garis panduan yang
telah kami nyatakan.
Ini
juga selari dengan keputusan Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan
Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia Kali Ke-78 yang bersidang pada 12 Jun
2007’: “Memberi ucapan tahniah dan selamat atau mengirimkan ucapan melalui kad
atau alat-alat telekomunikasi seperti e-mel atau sistem pesanan ringkas (SMS)
dan sebagainya kepada orang bukan Muslim sempena dengan perayaan agama mereka
adalah harus, dengan syarat ucapan itu tidak mengiktiraf, memuji atau
memuliakan agama bukan Muslim serta tidak menggunakan sebarang simbol atau
lambang keagamaan mereka dalam kiriman ucapan tersebut.”
Kami
menguatkan hujah ini melalui kenyataan Syeikh Dr Yusuf al-Qaradhawi dalam
kitabnya al-Halal wa al-Haram fil Islam antara lain menyebut: “Jika
kita hendak menyimpulkan ajaran-ajaran Islam dalam tindakannya terhadap
orang-orang yang menyalahinya dalam lingkungan apa yang halal dan apa yang
haram, maka memadailah kita berpegang kepada dua ayat daripada al-Quran al-Karim
yang boleh dianggap sebagai prinsip yang menyeluruh, sebagaimana firman Allah
SWT yang bermaksud:
"Allah
SWT tidak melarang kamu daripada berbuat baik dan berlaku adil kepada
orang-orang yang tidak memerangi kamu kerana agama (kamu), dan tidak
mengeluarkan kamu dari kampung halaman kamu. Sesungguhnya Allah SWT mengasihi
orang-orang yang berlaku adil. Sesungguhnya Allah SWT hanyalah melarang kamu
daripada menjadikan teman rapat orang-orang yang memerangi kamu kerana agama
(kamu), dan mengeluarkan kamu dari kampung halaman kamu, serta membantu (orang
lain) untuk mengusir kamu. Dan (ingatlah), sesiapa yang menjadikan mereka teman
rapat, maka mereka itulah orang-orang yang zalim." (Surah al-Mumtahanah ayat
8-9)
Ayat
yang pertama di atas tidak hanya menggalakkan seseorang berlaku adil dan
saksama kepada orang-orang yang bukan Muslim, yang tidak memerangi, iaitu tidak
menunjukkan permusuhan kepada kaum Muslimin dalam agamanya.
Tegasnya,
mereka itu tidak menaruh niat permusuhan atau peperangan terhadap kaum
Muslimin, malah ayat itu juga menggalakkan supaya berbuat baik dan memberikan
layanan yang sempurna kepada mereka.
Perkataan
“al-birr” iaitu “baik” merupakan kalimah yang meliputi segala pengertian dan
maksud yang baik umumnya dalam sebarang maksud, dan ianya adalah suatu perkara
yang melebihi “keadilan”.
Kalimah al-bir tersebut
pernah digunakan oleh kaum Muslimin untuk menunjukkan kewajipan yang
utama tentang hak-hak kemanusiaan ke atas diri mereka, ketika menggunakan
perkataan itu untuk berbuat baik kepada kedua ibu bapa (birr al-walidain).
Kami
menyatakan di sini bahawa ayat itu menggalakkan apa yang kami nyatakan kerana
firman Allah SWT yang bermaksud: Sesungguhnya Allah SWT menyukai
orang-orang yang berlaku adil. Seseorang Mukmin itu mestilah berusaha
dengan sepenuh daya upaya untuk merealisasikan apa yang disukai oleh Allah SWT,
dengan tidak sama sekali menafikan atau menolak pengertian “menggalakkan
dan menuntut” yang terdapat di dalam ayat ini, kerana ianya berbunyi dengan
ungkapan “Allah SWT tidak melarang kamu…” Ini kerana ungkapan
seumpama ini adalah untuk menolak apa yang terlekat di dalam pemikiran Muslim,
yang mana masih lagi berlaku sehingga ke hari ini.
Sesiapa
sahaja yang memusuhi ajaran Islam tidak berhak baginya mendapat kebaikan,
keadilan dan pergaulan yang baik.
Lantaran
itu, Allah SWT menjelaskan bahawa Dia tidak melarang orang Islam untuk
melakukan sedemikian, meskipun orang-orang itu menyalahi agama mereka, bahkan
sekalipun mereka memeranginya dan bermusuhan terhadapnya.”
Sudah
sampai masanya bagi para ulama’ menginterpretasikan apa yang didapati
daripada teks-teks klasik ulama’ silam supaya meraikan kerangka cabaran masa
kini tanpa meninggalkan batasan syarak.
Tidak
cukup hanya sekadar menukilkan apa yang dicatatkan pada lembaran kertas
daripada kitab-kitab silam (fiqh al-awraq), bahkan para ulama perlu turun ke
lapangan bagi memahami kitab al-waqi’ ('membaca' realiti semasa).
Kemampuan
untuk berinteraksi dengan teks-teks klasik inilah yang akan membawa umat Islam
ke satu paradigma yang jauh ke hadapan dan lebih berpijak kepada realiti
sebenar pada zaman sekarang serta tidak ketinggalan dalam arus perdana.
Dengan
itu, akan terzahirlah Islam sebagai agama yang bersifat rahmatan li
al-‘alamin (memberi rahmat ke seluruh alam jagat).
Semoga
dengan pencerahan ini menjadikan kita sentiasa berada di landasan yang
sebenarnya mengikut neraca syariah.
No comments:
Post a Comment