Sunday 5 November 2023

SULTAN TOLAK TAWARAN YAHUDI INGIN BELI TANAH PALESTIN

 
Sultan Abdul Hamid II merupakan sultan empayar Uthmaniyyah yang terakhir. Beliau muncul di pentas sejarah pada ketika empayar itu muflis dan tidak dapat mempertahankan diri daripada musuh-musuhnya yang banyak.
 
Dalam menghadapi pencerobohan dari luar dan sabotaj dari dalam, diserang oleh kuasa nasionalisme dan dilemahkan oleh sabotaj dalaman dari beberapa ancaman, dia melancarkan pertempuran yang berani untuk memelihara apa yang tinggal dari empayar yang dahulunya perkasa.
 
Dalam usaha ini, sebahagiannya berjaya, memelihara teras Islam dalam pemerintahannya selama empat puluh tahun dan menjaga empayar daripada perang besar untuk sekian lama.
 
Sultan Abdul Hamid mewarisi sebuah empayar yang mengalami kesempitan kewangan. Bermula dengan Perang Crimean (1853-1856), hutang Uthmaniyyah meningkat secara berterusan. Beban untuk mengekalkan tentera yang besar dan memodenkannya dalam menghadapi ancaman asing yang berterusan memerlukan pinjaman berterusan, sehingga menjelang 1878 hutang awam berjumlah lebih daripada 13.5 bilion kurush.
 
Kos untuk membayar hutang yang besar ini adalah lebih daripada 1.4 bilion kurush, jumlah yang sama dengan 70 peratus daripada semua hasil. Beban hutang yang berat memberi bayangan panjang kepada semua aspek pemerintahan Sultan, termasuk hubungan antarabangsa, pendidikan, pertanian dan pembaharuan politik.
 
Empayar Uthmaniyyah yang lemah dari segi ketenteraan dan ekonomi menjadi objek cita-cita dan sasaran empayar Eropah. Rusia telah muncul sebagai kuasa besar Eurasia, setelah menawan wilayah Turkuman di Asia Tengah dan Caucasus.
 
Dalam corak nasionalistik Eropah abad ke-19, Uthmaniyyah berdiri sendiri dalam desakan mereka untuk mengekalkan negara berbilang agama, berbilang etnik, berbilang negara. Tetapi retakan yang terlalu ketara dalam empayar, mengikut garis kebangsaan dan agama adalah jemputan untuk campur tangan asing.
 
Kuasa Eropah, menggunakan perpecahan agama dan etnik ini sebagai peluang politik, telah bertekad untuk menahan Empayar Uthmaniyyah sebuah negara Uthmaniyyah yang muflis, yang digelar sebagai “orang sakit Eropah” oleh Tsar Rusia, tidak dapat mempertahankan dirinya dan sentiasa mencari sekutu yang akan menjamin integriti wilayahnya. Menentang kemungkinan besar ini,
 
Sultan Abdul Hamid II melancarkan perjuangan yang berani untuk menyelamatkan empayar, jika boleh, atau sekurang-kurangnya menyelamatkan komponen teras Islamnya jika baginda kehilangan wilayah yang didominasi oleh Kristian.
 
Dalam usaha ini, dia menggantikan diplomasi dengan perang, memainkan cita-cita satu kuasa Eropah terhadap yang lain, berkompromi di mana dia boleh dan membeli masa untuk mereformasi institusi yang menyatukan empayarnya.
 
Sebahagian besar rancangan yang dilaksanakannya berjaya. Tetapi dia telah tiba untuk memimpin kerajaan Empayar Uthmaniyyah terlalu lewat. Gaya autokratiknya menimbulkan ketidaksenangan rakyatnya. Dan kejayaan pembaharuannya telah menggerakkan kuasa-kuasa besar yang akhirnya menjatuhkannya dan membawa kepada kehancuran empayar Uthmaniyyah.
 
Orang Turki Muda yang menggulingkan Sultan Abdul Hamid II pada tahun 1909 mengusir beliau ke Thessaloniki dan memenjarakannya di rumah seorang jurubank Yahudi bernama Allatini. Semua wilayah yang dimiliki oleh sultan telah dinasionalisasikan dan orang Yahudi dibenarkan menetap di Palestin oleh gerakan Turki Muda.
 
Walaupun mereka menyinggung perasaan semua masyarakat Uthmaniyyah dengan politik Turkifikasi mereka, mereka bekerjasama dengan orang Yahudi kerana orang Yahudi membantu mereka merampas kuasa.
 
Terdapat ramai orang Yahudi, Freemason dan Sabataist di dalam gerakan Turki Muda. Salah seorang daripada mereka, jurubank Yahudi dan freemason Emmanuel Carasso, adalah rakan Wazir Besar Talat Pasha dan ahli delegasi yang mengisytiharkan penggulingan dan kejatuhan Sultan Abdul Hamid II dari takhta.
 
Timbalan Thessaloniki Carasso adalah orang yang paling berkuasa pada zamannya dan juga penganjur penghijrahan Yahudi ke Palestin. Orang Turki Muda membalas jasa orang Yahudi dengan membantu Carasso melipatgandakan kekayaannya dan membenarkannya menjalankan pesaran gelap untuk makanan semasa Perang Besar.
 
Kumpulan itu membuat perjanjian dengan Menteri Luar Britain ketika itu Arthur Balfour pada tahun 1917. Dengan Deklarasi Balfour, Empayar British memberi lampu hijau untuk membina sebuah negara Yahudi di tanah Palestin.
 
Apabila tentera Uthmaniyyah di bawah pimpinan Mustafa Kemal dikalahkan di Syria, Palestin telah ditakluk oleh British pada tahun 1918. Adalah menjadi prinsip umum bahawa tentera penjajah tidak dibenarkan mengambil harta persendirian: Hanya tanah milik negara bertukar tangan.
 
Oleh itu, tanah milik Sultan Abdul Hamid dan dirampas oleh Turki Muda telah diambil alih oleh British. Selepas pendudukan British, penempatan Yahudi di Palestin meningkat. Pada waktu tersebut orang Yahudi juga sudah boleh membeli tanah di Palentin. Orang Arab terpaksa menjual tanah mereka kerana ekonomi mereka di bawah tekanan dan memerlukan.
 
Sebelum British bersetuju “mengizinkan” Zionis Eropah menjajah Palestin, bapa kepada idealogi Zionis yang terkenal iaitu Theodor Herzl pernah cuba untuk membeli tanah itu dari Kerjaan Turki Uthmaniyyah.
 
Perkara ini berlaku jauh sebelum terbentuknya Deklarasi Balfour yang penuh kontroversi di mana, deklarasi ini telah mengizinkan penjajahan secara terbuka terhadap negara Palestin dari Empayar Britain. 
 
Ada dicatatkan dalam sejarah Uthmaniyyah bahawa Herzl, pernah cuba untuk berbincang meminta Kerajaan Turki Uthmaniyyah untuk membeli dan membina sebuah negara untuk menempatkan orang Yahudi.
 
Ketika itu Palestin adalah di bawah penguasaan Empayar Uthmaniyyah, penguasaan ini termasuk tiga kota suci umat  Islam iaitu Makkah, Madinah dan Baitulmaqdis.
 
Sultan yang memerintah Empayar Uthmaniyyah juga merupakan khalifah Islam di mana mereka memperoleh kewibawaan dan mendapat gelaran sebagai “penjaga” kota suci dunia Islam. 
 
Tetapi ketika itu Empayar Uthmaniyyah juga tidak lari dari masalah menanggung hutang yang banyak.
 
Pada tahun 1896, Herzl menyangka dengan keadaan ekonomi empayar Uthmaniyyah yang sedang tenat, dia merasakan inilah masa dan peluang terbaik untuk membeli tanah di Palestin. Herzl kemudian pergi ke Istanbul dengan harapan melakukan perjanjian yang dia sangka Sultan Abdul Hamid II tidak dapat menolak tawaran yang bakal diberikan olehnya.
 
Ketika itu Empayar Uthmaniyyah menanggung hutang terkumpul pada akhir abad ke-19 berjumlah AS$11.6 bilion.
 
Hutang-hutang itu dikawal melalui sistem yang dikenali dengan Pentadbiran Hutang Awam Uthmaniyyah (Ottoman Public Debt Administration), yang dikawal oleh kuasa besar Eropah ketika itu seperti Inggeris, Perancis, Jerman, Austria, Itali dan Belanda.
 
Hal ini memberikan penguasaan terhadap penjajah Eropah mengawal gerak dan kuasa Empayar Uthmaniyyah yang pada akhirnya menyumbang kepada kejatuhan Kerajaan Turki Uthmaniyyah.
 
Menurut satu catatan sejarah, Herzl menawarkan untuk membayar 20 juta Pound Sterling, yang bernilai kira-kira 2.2 bilion Dolar Amerika hari ini, kepada Sultan Uthmaniyyah untuk mengeluarkan piagam agar orang-orang Yahudi  boleh menjajah Palestin.
 
Wang yang ditawarkan itu dijangka boleh mengurangkan sekitar 20 peratus daripada beban hutang Emapayar Uthmaniyyah. Dilaporkan bahawa Herzel turut berkata bahawa “tanpa bantuan Zionis, ekonomi Turki tidak akan berpeluang untuk pulih.” Begitulah apa yang dibicarKan oleh Herzl kepada Sultan Empayar Uthmaniyyah pada ketika itu.
 
Bagaimanapun, dua orang kanan Herzl, Philip de Newlinski dan Arminius Vambery, tidak yakin akan Sultan Abdul Hamid II akan menjual kota suci ketiga bagi umat Islam walaupun dalam keadaan ekonomi Empayar itu tidak mementu pada dan ketika itu.
 
Maka betullah sangkaan mereka kerana Sultan Abdul Hamid II menolak tawaran itu dengan tegas pada tahun 1896, dengan mengatakan kepada Newlinski, “jika Tuan Herzl adalah teman anda dan seperti anda, maka nasihatkan dia untuk tidak meneruskan rancangannya.
 
Kata Sultan Abdul Hamid II: “Saya tidak akan menjual sebidang tanah pun, kerana tanah itu bukan milik saya melainkan bangsaku. Bangsaku yang telah memenangkan Empayar ini dengan memperjuangkannya dengan darah mereka dan telah mereka telah membajakan bumi itu dengan darah mereka. Kami akan terus melindunginya dengan darah kami dan tidak akan membiarkannya dilenyapkan dari kami .”

No comments:

Post a Comment