Monday 17 August 2020

TETAP LAKU KEBAIKAN BIARPUN DICEMUH

Seorang wanita melihat seekor ular terbakar dan memutuskan untuk mengeluarkannya dari api. Ketika dia melakukannya, ular itu menggigitnya sehingga menyebabkan rasa sakit yang luar biasa. Wanita itu menjatuhkan ular itu, dan reptil itu jatuh kembali ke dalam api.

Jadi, wanita itu melihat sekeliling dan menemukan sebuah tiang logam dan menggunakannya untuk mengeluarkan ular itu dari api, menyelamatkan nyawanya.

Seseorang yang melihat mendekati wanita itu. Katanya: "Ular itu  menggigitmu. Mengapa kamu masih mencuba untuk menyelamatkannya? "

Wanita itu menjawab: "Sifat ular adalah menggigit, tetapi itu tidak akan mengubah sifat saya yang suka menolong."

Pengajaran kisah. Jangan mengubah sifat baik anda hanya kerana seseorang membenci dan melakukan perkara buruk kepada anda. Jangan kehilangan hatimu yang baik, hanya kerana mereka yang berhati busuk, tetapi belajarlah untuk mengambil tindakan pencegahan.

Jadilah bijak ketika kebaikan kamu dinilai salah dan dibalas dengan keburukan. Yakinlah, apa sahaja yang dilakukan bukan untuk dinilai oleh manusia, sebaliknya ikhlas kerana Allah.

Biarlah seluruh manusia di muka bumi ini mengatakan kamu salah, memadai dengan pengiktirafan Allah mengatakan ia adalah betul.

Allah tidak pernah menganiaya hamba-Nya yang melakukan kebaikan, bahkan kebaikan itu tetap dibalas pahala biarpun dipandang salah oleh orang lain.

No comments:

Post a Comment