Sunday 4 February 2018

TENGGILING DAPAT PERMINTAAN TINGGI

Tenggiling semakin terancam. Habitat tenggiling dirosakkan oleh proses pembangunan dan kerakusan manusia mengeksplotasi sumber alam. Paling ketara sekarang ini tenggiling menjadi buruan peniaga tenggiling yang merentasi sempadan antara bangsa. Permintaan terhadap tenggiling sebagai makanan eskotik amat tinggi. 

Walaupun kajian saintifik tidak menunjukkan ada nilai perubatan namun permintaan sisik tenggiling masih tinggi.

Permintaan tinggi terhadap daging haiwan eksotik terutama oleh pembeli di China, Vietnam dan Laos menyebabkan tenggiling semakin kerap diseludup ke negara itu. Harga tenggiling boleh mencapai RM1,400 sekilogram di restoran Vietnam.

Tenggiling ditangkap dan diseludup bukan sahaja kerana dagingnya, tetapi juga sisik. Sisik tenggiling digunakan untuk membantu dalam rawatan tradisional bagi penyakit seperti demam dan demam malaria, tetapi sehingga kini belum ada kajian saintifik yang dapat membuktikan keberkesanannya.

Malaysia adalah antara laluan penting penyeludupan tenggiling ke Vietnam dan China. Sindiket penyeludupan mengambil masa kurang daripada lima jam untuk membawa haiwan dari Indonesia ke Thailand.

Ini menunjukkan betapa cepat dan mudahnya penyeludupan berlaku. Daripada laporan media terdapat banyak kes penyeludupan tenggiling di Malaysia.

Menurut pakar jumlah yang dapat ditangkap atau dirampas adalah lebih kurang 10 peratus daripada kes perdagangan haram yang sebenar. Jika maklumat ini benar status pemuliharaan tenggiling amatlah membimbangkan.

Kerajaan melalui Jabatan Kastam Diraja Malaysia (JKDM) dan Jabatan Perlindungan Hidupan Liar dan Taman Negara (Perhilitan) sentiasa membuat tangkapan dan rampasan penyeludup tenggiling atau sisik tenggiling.

Antara nilai rampasan itu ialah 136 ekor tenggiling dan 450 kilogram (kg) sisik tenggiling bernilai RM320,287.00.

Rampasan 408 kg sisik bernilai anggaran RM5,263,200 dan 304 kg bernilai RM3.92 juta dan 288 kg bernilai RM3.69 juta, 136 ekor tenggiling dan 300.90 kg sisik tenggiling dianggarkan bernilai RM3.86 juta, 712 kg sisik tenggiling bernilai RM9.18 juta, dan 8,000 kg sisik tenggiling yang dianggarkan bernilai RM100 juta.

Tentu mengejutkan apabila nilai rampasan berkaitan tenggiling bernilai jutaan ringgit. Biasanya kita hanya mendengar rampasan bernilai jutaan ringgit yang melibatkan dadah dan emas sahaja.

Sisik tenggiling berharga mahal

No comments:

Post a Comment