Friday 29 December 2023

MELAKUKAN PERKARA BAIK KEPADA ORANG LAIN

Dalam ajaran Islam menganjurkan agar setiap Muslim turut melakukan sesuatu yang mendatangkan kebaikan kepada orang lain. Mungkin apa yang dilakukan itu berbentuk perkongsian manfaat, yakni pada dasarnya untuk diri sendiri, tetapi manfaatnya turut juga dapat dimanfaatkan oleh orang lain. 
 
Malah lebih mulia lagi jika sanggup melakukan sesuatu yang semata-mata memberi kebaikan kepada orang lain. Perbuatan itu melambangkan satu dasar hidup yang amat luhur. Jiwa pelakunya bersih melakukan kebaikan tanpa mengharapkan balasan. Apa yang dilakukan itu diumpamakan seperti untuk kebaikan dirinya sendiri.
 
Rasulullah bersabda: "Cintakan kebaikan untuk orang ramai sebagaimana anda cintakan kebaikan untuk diri sendiri." (Hadis riwayat Bukhari).  
 
Perkataan Islam membawa maksud sejahtera, aman dan selamat. Islam menjanjikan kesejahteraan dan keamanan mutlak kepada umatnya dan juga manusia sejagat. Maksud yang tersurat dan tersirat itu perlu diterjemahkan dalam kehidupan setiap Muslim. 
 
Firman Allah bermaksud: “Wahai orang-orang beriman, masuklah kamu ke dalam Islam (keamanan, kesejehteraan) secara keseluruhannya.” (Surah al-Baqarah, ayat 208).
 
Setiap tindakan yang dilakukan perlu difikirkan juga apakah kesannya kepada orang lain.  Sikap mementingkan diri menjadi duri dalam daging kepada masyarakat.  Banyak kejadian buruk dalam masyarakat berpunca sikap terlalu mementingkan diri dan tidak bersedia untuk bertolak ansur.
 
Sesungguhnya penganut Islam hanya berada dalam satu panji-panji Islam. Justeru itu, Islam menegah sikap taksub kepada kumpulan hingga lahir semangat bermusuhan dan menyalahkan kumpulan lain. Sikap taksub menghalang lahirnya rasa ukhwah sesama Islam.
 
Sesungguhnya, tidak ada agama lain yang begitu mementingkan aspek perpaduan, selain apa yang diamalkan dalam Islam. Jadi, sebagai orang yang mengaku penganut Islam, utamakan perpaduan dan persaudaraan sesama Islam.   
 
Penganut Islam yang gagal mengamalkan kehidupan sebagaimana digariskan oleh syariat, maka dia tergolong dalam kelompok masyarakat jahiliyah. Antara ciri masyarakat jahiliyah ialah menolak perpaduan dan sukakan perpecahan.
 
Justeru, setiap Muslim yang sejati perlu mengutamakan perpaduan sepanjang masa.  Sebarang peselisihan perlu diselesaikan dengan segera. Muslim diharamkan tidak bertegur sama dengan Muslim yang lain lebih daripada tiga hari.
 
Masyarakat yang tidak berpadu banyak memperuntukan masa, tenaga dan fikiran semata-mata untuk menjatuhkan pihak lain. Sedangkan, sepatutnya keupayaan diri disalurkan kepada usaha-usaha untuk kebaikan bersama.

No comments:

Post a Comment