Pada
sidang 2015, Dewan Undangan Negeri (DUN) Kelantan berjaya meluluskan Enakmen
Kanun Jenayah Syariah II 1993 (Pindaan 2015) untuk melaksanakan hudud, ia masih
tidak dapat dilaksanakan kerana tidak menepati kerangka Perlembagaan
Persekutuan.
Kelemahan
paling jelas dalam pindaan itu adalah hukuman yang diletakkan di bawah hudud
melangkaui bidang kuasa Mahkamah Syariah itu sendiri.
Pertamanya,
daripada segi bidang kuasa DUN itu sendiri, mereka meletakkan hukuman yang
melampaui apa yang dibenarkan atas bidang kuasa Mahkamah Syariah.
Hukuman
yang disebut dalam pindaan tersebut tidak selaras dengan Akta Mahkamah Syariah
(Bidang Kuasa Jenayah) 1965.
Akta
355 (Akta Mahkamah Syariah) hanya benarkan 3 tahun penjara, RM5,000 denda dan 6
sebatan, jadi kesalahan hukuman seperti potong tangan itu di luar bidang kuasa
atau tidak menepati limitasi hukuman yang dikenakan atau disebut dalam Akta
Mahkamah Syariah.
Kerajaan
Kelantan juga perlu mendapatkan kebenaran meluaskan kuasa negeri menerusi
Perkara 76A Perlembagaan Persekutuan agar dapat mencakupi hukuman bagi
kesalahan bunuh, mencuri dan merompak yang terdapat dalam enakmen berkenaan.
Ia
juga melanggar peruntukan Perlembagaan di mana kesalahan-kesalahan yang
sebenarnya di bawah bidang kuasa Persekutuan itu diletak dalam enakmen tersebut.
Jadi
ada dua isu ini, maksudnya DUN itu tidak mempunyai bidang kuasa dan tidak
mempunyai kuasa, pun begitu walaupun diluluskan.
Enakmen
Kanun Jenayah Syariah II 1993 (Pindaan 2015) hanya terpakai kepada orang Islam
yang mukalaf iaitu seseorang yang sudah mencapai umur 18 tahun dan
sempurna akalnya. Undang-undang tersebut tidak akan dikuatkuasakan ke atas
orang bukan Islam.
Pindaan pada 2015 itu memansuhkan peruntukan yang memberi pilihan kepada orang
bukan Islam, sama ada ingin dibicarakan mengikut undang-undang syariah atau
undang-undang sivil.
Selain itu, ia turut meminda peruntukan yang memberi pengecualian dari hukum
hudud, termasuk peruntukan untuk tidak memotong tangan seseorang pencuri yang
sudahpun cacat di sebelah tangan, dan sekiranya pesalah itu memperoleh hak
mengikut undang-undang ke atas harta yang dicuri itu, sebelum penghakiman
dibuat.
Pengecualian yang dibuat itu adalah sama seperti yang terkandung dalam Enakmen
Kesalahan Jenayah Syraiah (Hudud dan Qisas) yang dibentangkan oleh PAS ketika
mentadbir Terengganu pada sidang DUN negeri itu pada 2003.
Pindaan ketiga yang dibuat ialah beban bukti bagi mereka yang melaporkan kes
zina dan liwat, di mana di bawah enakmen yang sedia ada, sesiapa yang membuat
tuduhan zina atau liwat tanpa empat orang saksi boleh dikenakan hukum qazaf.
Pindaan itu juga membolehkan penuduh memberi keterangan melalui syahadah atau
bayyinah (keterangan yang jelas) dan kebal daripada hukuman jika kemudiannya
ditentukan bahawa tidak ada bukti yang cukup untuk membuktikan salah laku itu.
Manakala pindaan keempat melibatkan kesalahan liwat antara suami dan isteri,
yang memperuntukkan hukuman ta'zir sekiranya didapati bersalah.
Pindaan itu juga memansuhkan peruntukan yang menyatakan perbuatan seks antara
perempuan, necrofilia (mayat) dan binatang sebagai jenayah.
Bagaimanapun, Rang Undang-undang itu mengekalkan hukuman rejam sampai mati,
sula dan salib
Walaupun
pindaan dibuat, hakikatnya tiada apa-apa yang boleh dilaksanakan kerana ia
masih tidak menepati kerangka Perlembagaan Persekutuan.
No comments:
Post a Comment