Semasa Rasulullah masih hidup,
ramai sahabat menghafal al-Quran. Jadi masa itu tidak timbul masalah
kemungkinan ayat-ayat al-Quran akan ‘hilang’. Bahkan, jika timbul perkara
meragukan, boleh terus dirujuk kepada Rasulullah.
Apabila Rasulullah SAW wafat
dan begitu juga dengan sahabat meninggal dunia, bilangan penghafal ayat-ayat
al-Quran menjadi semakin berkurangan. Ramai sahabat meninggal dunia ketika
menyertai peperangan dan faktor usia. Perkara ini disedari oleh sahabat,
terutama Syaidina Umar.
Keadaan tersebut lebih
dirasakan setelah Peperangan Yamamah, di mana ramai penghafal al-Quran telah
mati syahid. Setelah perang tamat, Syaidina Umar berjumpa dengan Syaidina Abu
Bakar, khalifah ketika itu, untuk menyatakan rasa bimbingnya kemungkinan lebih
ramai sahabat akan meninggal pada peperangan akan datang.
Memandangkan kepada keadaan
demikian, Syaidina Umar telah menyuarakan pendapatnya agar ayat-ayat al-Quran
dikumpulkan daripada hafalan sahabat dan yang sudah ditulis tetapi disimpan
oleh sahabat, dan kemudiannya hendaklah dibukukan.
Pada mulanya Syaidina Abu Bakar
agak keberatan untuk melakukan seperti yang dicadangkan oleh Syidina Umar
tersebut, kerana Rasulullah semasa hayat baginda tidak pernah melakukan perkara
tersebut dan juga tidak pernah menyuruh sahabat melakukan sedemikian.
Bagaimanapun, setelah
diyakinkan berkali-kali oleh Syidina Umar dalam pertemuan-pertemuan lain bahawa
perkara itu baik dilakukan, Syidina Abu Bakar yang telah diberikan petunjuk
oleh Allah dalam perkara itu, bersetuju untuk melakukannya.
Tugas mengetuai gerakan
mengumpul ayat-ayat al-Quran dilakukan oleh Zaid bin Thabit. Beliau
merupakan bekas jurutulis bagi Rasulullah. Beliau merupakan penulis tetap
wahyu, selain beberapa lagi sahabat. Selain itu Zaid bin Thabit juga merupakan
seorang ahli khat yang terbaik ketika itu.
Zaid bin Thabit sedar
tanggungjawab diserahkan kepadanya amat berat dan dirasakan tugas tersebut
lebih berat daripada memindahkan sebuah bukit. Namun, demi melaksanakan satu
tanggunjawab untuk kebaikan seluruh umat manusia, Zaid bin Thabit menerima
dengan hati terbuka.
Setelah kesemua ayat al-Quran
berjaya dikumpul dan dibukukan, dan disahkan betul oleh sahabat yang hafal, ia
disimpan di rumah Syidina Abu Bakar. Ayat al-Quran yang lengkap satu buku itu
dinamakan Mashaf Imam.
Selepas kewafatan Syidina Abu
Bakar, ia disimpan pula di rumah Syidina Umar sebagai khalifah dan selepas
kewafatannya beralih pula kepada Hafsah binti Umar, isteri Rasulullah.
Pada masa pemerintahan Syidina
Usman bin Affan, bilangan Mashaf Imam diperbanyakkan dan diedarkan keseluruh
kawasan pemerintahan Islam. Penyebaran itu bagi mengelak daripada berlakunya
kekeliruan di kalangan penganut Islam di kawasan jauh dari pusat pemerintahan
di Madinah, di mana sukar untuk membuat rujukan.
Selain dikirimkan senaskah
al-Quran lengkap, turut dikirimkan seorang pembaca al-Quran yang mahir bagi
membacakannya kepada penduduk di kawasan berkenaan agar dapat ditentukan
keseragaman bacaannya.
Selepas beberapa salinan Mashaf
baru dibuat, Syidina Usman bin Affan mengarah agar Mashaf asal dan
catatan-catatan ayat al-Quran yang masih disimpan sahabat dibakar. Mashaf baru
kemudiannya dikenali Mashaf Usmani, yang kekal sekarang.
Pada mulanya penulisan
huruf-huruf al-Quran tidak diberi tanda titik dan baris. Pembacaannya dapat
dilakukan dengan baik oleh umat Islam pada ketika itu. Bagaimanapun, setelah
Islam berkembang ke merata tempat, maka ia sukar untuk dibaca oleh orang bukan
berbangsa Arab.
Untuk mengelak kekeliruan, ia
diberikan titik dan baris. Pada peringkat awal hanya baris ditambah. Orang yang
bertanggungjawab melakukan tugas tersebut ialah Abu Aswad Dauli semasa
pemerintahan Muawiyah.
Seterusnya, pada zaman Abdul Malik bin Marwan, ia mula
diberikan titik untuk membezakan huruf-huruf yang sama bentuknya. Tugas tersebut
disempurnakan oleh Nashar bin Ashim.
No comments:
Post a Comment