Sikap ini bertepatan dengan galakan yang dinyatakan oleh Rasulullah bahawa
seutama-utama sedekah ialah yang dilakukan pada bulan Ramadan. Rasulullah
ditanya mengenai jenis sedekah yang lebih utama kebaikannya, lalu baginda
bersabda bermaksud: “Bersedekahlah pada bulan Ramadan.” (Hadis riwayat Anas)
Sebab itu amat ditekankan agar sesiapa yang berkemampuan agar menghulurkan
sedekah walaupun dalam jumlah yang sedikit. Selain memberi sedekah dalam bentuk
wang dan barang keperluan, sedekah berupa makanan juga amat digalakkan
dilakukan pada bulan Ramadan.
Penyediaan makanan untuk berbuka puasa kepada orang ramai sering dijadikan
amalan golongan berkemampuan. Ia bukan saja atas niat membantu, tetapi sebagai
satu cara merapatkan tali persaudaraan. Majlis melibatkan saudara mara, rakan dan jiran tetangga membentuk rasa
muhibbah dan memperkuatkan perasaan kasih sayang.
Sesiapa yang menyediakan hidangan berbuka puasa kepada orang berpuasa, maka
dia beroleh pahala puasa orang yang berbuka itu, tanpa sedikitpun pahala orang
itu berkurangan. Ia dapat melipatgandakan pahala berpuasa dan menampung
kekurangan pahala puasa diri sendiri.
Sedekah juga adalah mekanisma untuk membersihkan diri dan harta daripada
unsur-unsur kotor. Harta yang diperoleh secara salah, sama ada secara sedar dan
tidak sedar, perlu dibersihkan dengan cara disedekahkan kepada orang miskin
atau dibelanjakan untuk kebaikan umum.
Firman Allah bermaksud: “Ambillah (sebahagian) daripada harta mereka
menjadi sedekah, supaya dengannya engkau membersihkan mereka (daripada dosa)
dan menyucikan mereka (daripada akhlak yang buruk) dan doakanlah untuk mereka,
kerana sesungguhnya doamu itu menjadi ketenteraman bagi mereka. Dan (ingatlah)
Allah amat mendengar lagi amat mengetahui.” (Surah at-Taubah, ayat 103)
Justeru, pada bulan Ramadan yang diberkati perlu ditekankan sifat
bersedekah dan membantu orang yang memerlukan. Di sebalik ibadat puasa
tersimpan tujuan agar lahir rasa keinsafan dan bersyukur akan nikmat yang
dirasai berbanding orang lain yang hidup lebih menderita.
Menahan rasa lapar dan terhalang daripada melakukan perbuatan yang membatalkan
puasa, jelas satu ujian besar bagi mereka yang selama ini hidup senang dan
dapat memenuhi apa yang diingini.
Ketika menjalani ibadat puasa, semua orang tanpa mengira kekayaan dan
kedudukan terpaksa melalui satu situasi yang sama, iaitu berlapar dan menahan
diri daripada melakukan perbuatan membatalkan puasa.
Dengan itu, sesiapa melakukan puasa dengan sebenar-benarnya akan dapat
merasakan bahawa semua kekayaan dan kejayaan dimiliki tidak lagi bernilai,
melainkan ketakwaan dan keimanan saja yang menjadi penentu kehidupan di
akhirat.
No comments:
Post a Comment